התמחויות
שתפו
הפרעות תשבורת
תשבורת (רפרקציה, בלעז) היא מושג באופטיקה הנוגע לתנועה של אור במרחב. תפקידן של הקרנית והעדשה למקד את האור על הרשתית, כדי לאפשר במוח תמונה חדה וברורה. בעוד כוח המיקוד של הקרנית הוא בד"כ קבוע לאחר גיל 2-3 שנים, כוח המיקוד של עדשה יכול להשתנות בקרב ילדים וצעירים. למעשה יש לעדשה של ילדים וצעירים כוח מיקוד בסיסי, וכוח מיקוד רזרבי. כוח המיקוד הרזרבי של העדשה (אקומודציה, בלעז) נועד לאפשר מיקוד ראייה למטרה קרובה. עם ההתבגרות העדשה הופכת קשה ומאבדת את כוח המיקוד הרזרבי שלה, מה שגורם לרבים מאתנו להזדקק למשקפי קריאה סביב גילאים 40-50.
סוגי הפרעות תשבורת
אמטרופיה – מצב בו יש התאמה בין כוח המיקוד של העין לבין אורך העין. במצב זה הקרנית והעדשה ממקדות את האור בצורה מדויקת, כך שהוא מתמקד בצורה מדויקת על הרשתית, דבר הנותן תמונה ברורה.
אסטיגמטיזם (‘צילינדר’) – מצב בו כוח המיקוד של הקרנית או העדשה אינם שווים בכל צירי הראייה, כך שהתמונה אינה מתמקדת בצורה ברורה על הרשתית, דבר הנותן תמונה מטושטשת. ניתן לתקן אסטיגמטיזם ע”י משקפיים או עדשות מגע עם תיקון צילינדרי, היוצרים כוח מיקוד שווה בכל צירי הראייה.
רוחק ראיה (היפראופיה) – מצב בו יש חוסר התאמה בין כוח המיקוד של העין לבין אורך העין. במצב זה העין קצרה יחסית לכוח המיקוד, והאור מתמקד אחורית לרשתית, דבר הנותן תמונה מטושטשת. רוחק ראייה הוא מצב תקין בקרב ילדים, כל עוד איננו חמור. לילדים יש כוח מיקוד רזרבי בעדשה, לכן הם מסוגלים למקד את האור גם כאשר העין קצרה יחסית, ולראות היטב. גלגל העין של ילד נמצא בתהליך צמיחה והתארכות, בדומה לגוף, לכן רוחק הראיה הוא לרוב מצב זמני המאפיין רק את גיל הילדות. עם צמחית הילד גם גלגל העין מתארך, ורוחק הראייה מסתיים.
רוחק ראייה נרשם בבדיקת הרפרקציה כמספר ‘פלוס’. ניתן לתקן רוחק ראייה ע”י משקפיים או עדשות מגע עם מספר פלוס.
קוצר ראייה (מיופיה) – מצב בו יש חוסר התאמה בין כוח המיקוד של העין לבין אורך העין. במצב זה העין ארוכה יחסית לכוח המיקוד, והאור מתמקד קדמית לרשתית, דבר הנותן תמונה מטושטשת. במצב זה כוח המיקוד של העין (הנובע מהכוח הקבוע של הקרנית, והכוח הבסיסי של העדשה) חזק מדי יחסית לאורך העין.
קוצר ראיה הוא מצב שאיננו חולף, ואף עשוי להחמיר במשך השנים. הסיבה לכך אינה ברורה. עדשת העין אינה יכולה לפצות על הפרעת תשבורת זו כפי שהיא עושה ברוחק ראייה, כיוון שכוח המיקוד של העדשה חזק מדי עוד במצב הבסיסי, עוד לפני הפעלת כוח המיקוד הרזרבי של העדשה.
קוצר ראייה נרשם בבדיקת הרפרקציה כמספר ‘מינוס’. ניתן לתקן קוצר ראיה ע”ח משקפיים או עדשות מגע עם מספר מינוס.
מדוע חשוב לטפל במשקפיים בילדים?
אזורי הראייה במוח נמצאים בשלבי למידה והבשלה בתקופת הילדות. במידה ורופא עיניים לילדים קבע כי ילדכם זקוק למשקפיים, הילד נמצא בסיכון לפגיעה בהתפתחות אזורי הראיה במוח ללא הטיפול, לעיתים בצורה בלתי הפיכה. חשוב להקפיד על מעקב אצל רופא העיניים לילדים, כדי להתאים את המשקפיים למצב העדכני של הראייה, ולבצע שינויים נדרשים במספר או לטפל בבעיות אחרות שעשויות להופיע.
איך בוחרים משקפיים נכונים לילדים?
בניגוד להתאמה של משקפיים בקרב מבוגרים שנעשית בחנויות האופטיקה, לא ניתן להתאים משקפיים לילדים ללא בדיקה מוקדמת אצל רופא עיניים ילדים. הסיבות לכך הן:
- לילדים יש יכולת מיקוד גבוהה, וביכולתם ‘להסתיר’ את המספר האמיתי שלהם. לפיכך בבדיקת עיניים אצל ילדים הרופא יטפטף לכל עין טיפות מיוחדות לצורך הבדיקה. לאחר המתנה של כ-30 דקות הטיפות יאפשרו בדיקה של המספר האמיתי של הילד. רק רופא מוסמך לטפטף את הטיפות לילדים, לפיכך חיוני לבצע התאמת משקפיים לילדים רק אצל רופא עיניים לילדים.
- כדי לבצע התאמה של משקפיים לילדים יש לבצע בדיקת עיניים מקיפה, כולל בדיקה של פזילה ובדיקה של מבנה העיניים. במקרים מסוימים בהם יש לילד ‘מספר’ הדורש תיקון במשקפיים, הצורך במשקפיים יכול להיות סימן של מחלת עיניים. לכן אני ממליץ להגיע לבדיקת משקפיים לילדים רק אצל רופא עיניים לילדים, אשר מוסמך גם לאבחן ולטפל במצבים אלה.
- במקרים מסוימים ילדים מסרבים להרכיב את המשקפיים. במקרה כזה רופא עיניים לילדים יכול לרשום טיפול בטיפות מיוחדות שההורים יטפטפו לכל עין במשך מספר ימים. טיפול כזה יגביר את הרצון של הילד להשתמש ולאהוב את המשקפיים. רק רופא מוסמך לרשום את הטיפות הללו.
- רופא עיניים לילדים מפעיל שיקול רפואי גרידא במתן משקפיים. הרופא רושם מרשם למשקפיים וחנות האופטיקה שההורים בוחרים תייצר משקפיים מתאימים לפי מרשם הרופא.
- עבודה עם ילדים דורשת רגישות והבנה. חשוב שהילד וההורים יקבלו הסברים מתאימים, תמיכה ועצות מתאימות לצורך טיפול מיטבי והסתגלות למצב החדש.
איך משכנעים את הילד להשתמש במשקפיים?
במרבית המקרים ילדים אוהבים את המשקפיים ונהנים מהשיפור שהם מעניקים לראייה שלהם. כדי להגדיל את הסיכוי שהילד ישתמש במשקפיים חשוב מאוד לשדר לילד שמדובר בשינוי חיובי. אני בדרך כלל שואל את הילד וההורים לגבי התחביבים של הילד. אם הילד מתעניין בספורט אני מציג תמונות של שחקני כדורגל או כדורסל עם משקפיים כדי להראות לו שזה ‘מגניב’ להיות עם משקפיים. אני גם מציג תמונות של מפורסמים, שחקנים, זמרים – כדי לשדר לילד שממש כיף לו שהוא מקבל משקפיים! במקרים בהם יש קושי רגשי בהסתגלות וחשש של ההורים, אני ממליץ על פתרונות כמו “מסיבת משקפיים” בגן: הכנת עוגה בצורת משקפיים, רכישה של משקפי משחק לכל הילדים בגן מחנויות צעצועים, כדי שכולם ירכיבו באותו יום במשקפיים וכיוצ”ב. ניתן גם להמליץ על סרטים או ספרים העוסקים בילדים עם משקפיים (כמו ‘הארי פוטר’). פעמים רבות לאחר מסיבות גן כאלה מגיעים הורים עם ילדים אחרים מהגן, והילדים מלינים שהם לא רואים טוב ושהם ממש צריכים משקפיים גם כן, כי הם מקנאים בילד שעשו לו מסיבת משקפיים.